Viranomaisasioinnin digitalisointiin tarvitaan lisää ymmärrystä iäkkäiden arjesta

12.6.2026

Klikkaa ja lue koko blogi. Al-kuva

Viranomaisasiointi muuttui Suomessa ensisijaisesti digitaaliseksi huhtikuun puolivälissä, kun sitä koskeva laki tuli voimaan. Julkisen hallinnon ja palvelujen digitalisoinnissa on kuitenkin unohdettu ikääntyneet, jotka eivät käytä digitaalisia laitteita ja palveluja lainkaan tai tarvitsevat niiden käyttöön tukea. Siksi viranomaisten täytyy ryhtyä pikaisesti toimiin iäkkäiden yhdenvertaisten asiointioikeuksien turvaamiseksi. Siihen viranomaiset tarvitsevat paljon lisää ymmärrystä digitaalisia laitteita ja palveluja käyttämättömien iäkkäiden arjesta.