Slovenian matka 23.-30.9.

Lieksan Eläkkeensaajat ry Pohjois-Karjalan Piiri ry:n matka Portoroziin, Sloveniaan 23.09.-30.09.2022 Lieksa, Mönninkadun linja-autopysäkki kello on 21.00. Keltainen bussi seisoo pysäkillä ja kuljettaja auttaa matkalaisten tavaroita bussin uumeniin. Saatilla olleet vetäytyvät kauemmaksi ja kuski ryntää oitis ottamaan matkalaukut säilöön. Näin alkaa 27 matkaajan reissu Lieksasta Adrian meren rannalle. Matkaajia poimimme vielä 5 matkan varrelta ja 2 henkilöä odottaa meitä jo Helsingissä. Pysähdyimme kuitenkin kerran Juvalla 45 minuuttia matkan aikana ja sitten suorilla kentälle. Aikainen aamu ei todista ettei kentällä olisi ruuhkaa, mutta oppaamme Orvokki otti meidät huostaan. Ensin lähtöselvitys ja sitten turvatarkastus ja sitten labyrinttia seuraten portista sisään kohti lähtöporttia. Kone lähti Venetsiaa kohti ajallaan klo 07.05 ja perillä se oli 09.05. Matkatavarat saatuamme Orvokin johdatuksella marssimme meille varattuun bussiin ja matka kohti Portorozzin keskustassa sijaitsevaa hotelli Rivieraa alkoi. Perillä matkalaukut saimme laittaa säilytyshuoneeseen muutamaksi tunniksi koska huoneet luovutetaan meille klo 14.00, eikun lähi ympäristöön tutustumaan ja kahvipaikkaa etsimään. Kaksi passia vastaan yksi huoneen avain ja kahdet kylpylärannekkeet. Hissejä joka nurkassa siis aika hyvin kun toisella yrityksellä seisoimmekin jo toisen kerroksen oman hotellihuoneen ovella. Siisteydyttyä ja matkalaukun sisustaa purettua olikin jo illallisen aika kello 19.00. Buffet illallinen isossa salissa houkutteli kaikin tavoin reissulaisia. Kohotimme ensin maljat tulevalle lomalle ja meille. Alkupalojen, pääruokien, jälkiruokien jälkeen olimme valmiit huoneisiin miettimään tulevaa. Lauantaina lähdimme jo 9 aikaan tutustumaan historialliseen Piraniin. Sunnuntain retki Postonjan tippukiviluolille ja Slovenian Alpeille oli kokopäiväretki. Siellä sai ihmetellä mineraalivesien tekemiä ainutlaatuisia kilometrien pituisia luolastoja. Ihastelijat saivat matkata täällä pikkuista rautatietä liukuvassa junavaunuissa. Sääolosuhteet eivät olleet suosiollisia sateen ja usvaisen sään takia. Näkyvyys alpeille oli näinollen vähän kehnonlainen. Erkaneminen muista vei meidät kylpylään ja uimaan. Mahtava iso lämminvesiallas ja ulkona pienempi ja matalampi allas. Aurinko kiitti meitä ulkoaltaalla hyvästä päiväohjelman valinnasta. Maanantain retki suuntautui Isrian niemimaan kierrokselle. Kroatian puolelle Pulan ja Rovinjin jo Roomalaisten aikaisiin kaupunkeihin. Täällä nähtiin myös suola-allas toimintaa. Tiemaksut ja passitarkastukset tulivat kuvaan mukaan. Tulomatkalla passitarkastus tehtiinkin aivan bussin sisällä. Tienvarsikauppiaiden kohdalla pysähdyimme paikallisten tuotteiden maistiaisiin ja ostoksiin. Drappa mikä tehdään viinirypäleiden perskoista ja on vahvaa 34%:sta viinaa oli suosittu ostos. Tiistaina ainakin meitä naisia kovasti kiinnostava matkankohde oli Koperin iso ostoskeskus. Liikkeitä joka lähtöön monessa kerroksessa ja ne ihanat leivoskahvilat. Tuliaisia ja jotakin itsellekin tuli hankittua. Hintataso hieman alhaisempi koska palkatkin ovat alhaisempia. Paluumatkalla tutustuimme Izolan vanhaan kaupunkiin. Illallinen kaikkine herkkuineen täydensi taas tämänkin päivän. Keskiviikko kello varttia vaille 7, aamiainen tilattu meille aikaisemmin koska on lähtö Venetsiaan. Puoli 8.00 olemmekin jo bussissa. Matka kohti satamaa alkoi. Oppaan kertomukset täydensivät kohteista riippuen matkaamme ja Venetsiasta kuten Italiastakin riittää tarinaa ja tarua. Vesibussit lähtivät ajoillaan ja matkaajia riitti. Vesimatka Venetsiaan kesti n. kolme varttia. Oppaan antamat ohjeet mihin tulla ja milloin oli hyvä painaa mieleen, sen ihmispaljouden takia. Täällä sai nähdä kanaaleja kondooleineen. Muutama matkaajistamme koeajoivatkin kondoolin. Oppaan selostukset ja rakennukset olivat kyllä mahtavia kuultavia ja näkemyksiä. Vedet käytävillä kylläkin estivät hiukan kuljeskelua rakennuksia ja kauppiaita katsellessa. Huokaustensilta, siinäpä hyvä kuvauskohde. Mutta kun se hiuta ja janokin tulee vaikka näkis kuinka kaunista. Oppaan ohjatessa meidät ruokapaikkaan, ja tarjoilijan kannettua lisää tuoleja saimme kutakuinkin kaikki istumapaikat. Tilaus pizzasta ja paikallisesta belliini juomasta ja sitten vain odotellaan. Aika nopeaa vaikka talo olikin täynnä. Olen syönyt monasti Lieksassa 10€ pizzan. Tosi ruokaisaa, mutta Venetsiassa pizza oli kuiva läpykkä, päällä hiukan ketsuppia, kinkkua ja juustoa, anteeks vaan, onneksi juoma oli tosi maukas. Joitakin ostoksia lähti mukaankin, ainakin se jääkaapin magneetti. Pitkän päiväohjelman palkinto oottikin hotellilla, ihana täydellinen illallinen kaikkine herkkuineen. Torstaina viimeisenä lomapäivänä, meidän oma matkavastaava esitti merimatkaa Rosvo-Roope aluksella ja poikkeamista Piranin kaupunkiin. Innokkaita seilaajia riitti ja 22+ lämmintä sai porukan innostumaan. Rannalle jääneet lähdimme taksilla Koperin isoon ostoskeskukseen tarkkomaan ostoksiamme. Matka maksoi 35€ ja se kun jaettiin kolmeen niin ei paha. Nyt oli aikaa, ei kiirettä ja kahvihetki leivoksineen kirkasti ajatuksia kummasti. Tulomatka tehtiinkin koululaisilla täyteen ahdetussa bussissa. Matka ei maksanut juuri mitään. Nyt oli olut paikallaan hotellin viereisellä terassilla. Ostosten vienti huoneeseen ja siisteytyminen ja ihanalle vika illalliselle. Tänään myös laitetaan laukut lähtökuntoon ja ollaan tarkkana että kaikki omat tavarat tulee mukaan. Seuraavana aamuna herätys klo 03.30 ja avainten sekä rannekkeiden luovutus. Aulassa ootti rullakko täynnä aamiaisboxseja, miten paljon evästä ihmetellään. Linja-auto kuljettajineen ootteli luukut auki reissaajien laukkuja. Näillä seuduillahan kuivuus on ollut haitallinen koko kesän. Kolmena viimeisenä yönä rajut ukkoskuurot ja rankkasateet ovatkin olleet toivottuja vieraita. Vasta osa laukuista oli sisällä kun Portoroz näytti tunteensa lähtijöille ja alkoi sataa kaatamalla. Siitä huolimatta matka Venetsian lentoasemalle alkoi. Aamukahvit ja vessareissu tehtiin matkalla huoltoasemalla. Pienellä muistamisella sanoimme kiitoksemme oppallemme Orvokille ja bussikuskille. Kentällä odotti samat rutiinit kuin tullessa Helsingissä. Lento Helsinkiin alkoi klo 09.50 ja perillä 13.40. Matkalaukut rullasi melko nopeasti omistajilleen ja sitten suuntana Ykkös Matkojen bussi. Kahden pysähdyksen taktiikalla saavuimme Lieksaan 22.30. Kiitokset kuuluvat kaikille kanssamatkustajille. Kirjoitti Lieksan Eläkkeensaajat ry:n sihteeri Elvi Muikku