Matkakertomuksia

EKL:n P-K:n piiri ry ja Lieksan Eläkkeensaajat ry järjestivät Petroskoin matkan 30.07-02.08.2019

Petroskoin matka 30.07.-02.08.2019

Petroskoin kaupunki on perustettu vuonna 1703 ja sijaitsee Äänisen rannalla, se on Karjalan tasavallan pääkaupunki.

Petroskoi on ihastuttavine puistoineen arkkitehtuurin sekä kulttuurin kaupunki.

Lieksasta lähdimme Niiralan raja-asemaa kohti, mistä tullimuodollisuuksien jälkeen matkasimme Jänismäkeen ja kahvitauko olikin jo tarpeen rahanvaihdon lomassa. Matka jatkui Sortavalaan missä saimme tulkin opastuksella kiertoajelun ja sitten maitava lounas maistuikin. Kohti Petroskoita ajelimme Kolatselän ja Prääsän kautta ja pysähdyimme myös Ilmpilahdessa. Saavuimme Petroskoihin klo 19.00 ja majoitumme Hotelli Cosmokseen. Päivällisen jälkeen olikin jo paariporinat paikallaan.

Seuraavana aamuna runsaan aamiaisen jälkeen lähdimme utustumaan oppaan völityksellä kaupunkiin,sen historialliseen keskustaan ja nykyaikaiseen lähiöön. Näimme mm. Petroskoin perustajan Pietari Suuren muistopatsaan, Kirovin  ja Leninin aukiot, Otto Ville Kuusisen patsaan, rautatieaseman, yliopiston rakennukset, Aleksanteri Nevskin ketedraalin, luterilaisen kirkon ja kauniin rantakadun.

Sen jälkeen menimme tutustumaan KarjalanSanomien toimitukseen ja lehden historiaan, sillä lehti on Venäjän ainoa suomenkielinen viikkoleti. Kahvitarjoilun jälkeen saimme vapaat kädet tehdä ostoksia ja tutustua omatoimisesti kaupunkiin.

Kolmas matkapäivävämme alkoi pumppaamalla runsas aamiainen kaikessa rauhassa liiviin. Linja-auto treffimme olikin jo puoli yhdeksän ja matka suuntautui kohti satamaa. Siellä meitä odotti kookas kantosiipialus mikä kiidätti meidät 66 km matkan reilun tunnin ajon aikana Kizhin saarelle. Kizhin saarella on Venäjän vanhin puukirkko. Saari on puuarkkitehtuutin ulkomuseo ja se sijaitsee Äänisen saariryhmän keskellä. Suomenkielisen oppaan selostuksen mukaan saaresta muodostui jo 1400 -luvulla alueellinen keskus eli pogosta.

Saaren ravintolassa nautimme maukkaan ja runsaan lounaan

Loppupäivän saimme vielä tarkkoa ostoksiamme ja kuka sitten suinkin jaksoi niin päivällinen odotti hotellissamme. Pienet illanistujaiset ja sitten pehkuihin.

Aamiaisen jälkeen alkoikin jo kotimatka. Lounaan saimme vielä Ruskealan pappilassa.Täysin vatsoin onnistui rajanylityskin tosi nopsaan Niiralassa ja bussimatka kohti Lieksaa jatkui.